GRAVIDITET


Før graviditeten.

Det anbefales, at man allerede når man planlægger at blive gravid, dagligt tager 1 tablet Folinsyre á 400 mikrogram.

Hvis du i forbindelse med planlægning af graviditeten har brug for rådgivning vedr. helbredsspørgsmål, er du velkommen til at kontakte klinikkens jordemoder Irene Myrup.

Er jeg Gravid?

Du kan købe meget pålidelige graviditetstests på apoteket, så hvis testen er positiv, er du gravid.
Normalt kan graviditeten allerede påvises på den dato hvor du skulle have haft din menstruation.
Hvis testen på dette tidspunkt er negativ, men du fortsat tænker, at du er gravid, bør du gentage testen efter cirka 14 dage. Hvis testen fortsat er negativ, er du højst sandsynligt ikke gravid, og din menstruation vil komme senere.
Graviditetstest kan også udføres her i klinikken ved aflevering af urinprøve.
Når graviditeten er konstateret, skal du bestille tid til den første graviditetsundersøgelse her i klinikken. Se nærmere under "undersøgelser" i menuen.

 

Under graviditeten.

Sundhedsstyrelsen har udgivet en del materiale om det at blive gravid, og få barn.
Du kan gå på sundhedsstyrelsens hjemmeside her og læse alt om
anbefalinger til dig, der er gravid.

Gravide tilrådes at spise en almindelig sund kost ved at følge de officielle kostråd: http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/

Nogle vitaminer og mineraler skal du have flere af under graviditeten

 Hvis du er gravid, bør du tage tilskud af:

  • folsyre
  • d-vitamin
  • jern
  • kalk, gennem maden eller som kalktilskud, hvis du ikke spiser mælkeprodukter.

Du kan læse mere om det  her: 
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2016/sunde-vaner-foer,-under-og-efter-graviditet

Motion er godt – også når du er gravid. Det styrker dine knogler, muskler og led, begrænser vægtøgningen og nedsætter risikoen for graviditetsrelaterede gener.

Det anbefales at du får 30 min moderat fysisk aktivitet om dagen. Det betyder, at du bevæger dig i et tempo, så du bliver let forpustet.

Har du været fysisk aktiv inden graviditeten, kan du som oftest fortsætte med de samme aktiviteter. Det er vigtigt, at du lytter til din krop og afholder dig fra øvelser, der føles ubehagelige eller gør ondt.

Du bør undgå:

  • Aktiviteter med tunge løft
  • Dykning
  • Aktiviteter med risiko for stød mod maven eller fald.

For at forebygge ufrivillig vandladning  under og efter graviditet, er det vigtigt at lave regelmæssige knibeøvelser.

Der dukker mange spørgsmål op om alt det nye der sker under en graviditet.
Du/I er altid velkommen til at få en snak med klinikkens jordemoder Irene Myrup.

 

Følgende apps kan med fordel downloades:

http://sundhedsformidling.dk/projekter/apps/gravid.aspx

http://sundhedsformidling.dk/projekter/apps/far.aspx

http://sundhedsformidling.dk/projekter/apps/min-baby.aspx